måndag 30 juli 2012

dammarna på plats


I helgen kom de slutligen på plats, dammarna. Gjorda i stål av maken efter min ritning. Var ju så galet mycket svårare än vad jag någonsin kunnat tänka mig. Dels att svetsa men också att få dem på plats. Den större vägde över 300 kg och den lilla ca 150. Men sån tur att man inte vet när man ritar;) för sååå nöjd är jag med resultatet. Nu ska de bara rosta så de får samma färg som ljusstakarna i bakgrunden och som cylindern runt trädet framför. Helt annat blir det sedan också när växterna helt täcker marken framför och bakom. 

Funkior, hasselört, vita Iris, Grönliljor, vitt ormöga, vit luktpion White Wings, ormbunkar, parasollblad samt en vit Ros, Luis Bugnet  är planterat precis framför. Vit doftviol ska till också ( så fort jag får tag i), sedan ska det bara växa till;) Grönt frodigt ska det bli mot det svarta och rostiga. Lite stramare just här mot det andra som blir lite lagom vilt.





ni minns väl ritningen och hur det såg ut i maj? http://lithenstradgard.blogspot.se/2012/05/stora-tradgardsarbetet-pagar.html

15 kommentarer:

  1. Coooolt! Och mycket effektfullt att "dra in" ljuseet mot sittplatsen sådär. En ny dimension som jag ska sno rakt av till någon i framtiden;-))
    Kramelikram H.

    SvaraRadera
  2. SÅÅÅÅ SNYGGT!!!! Wow Marie. Vilken uberläcker trädgård du håller på och skapar. Blir lite nyfiken på om de kommer rosta på insidan också, eller om de är behandlade med något där. Skulle mer än gärna ha något liknande!!!!!

    Stor kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  3. de är inte behandlade på insidan utan kommer att rosta. Tänker att om jag ändrar mig, gör jag dem svart inuti efteråt....

    SvaraRadera
  4. Rackarns vad bra det blir! Bra jobbat ni båda!

    SvaraRadera
  5. Wow! Kanonsnyggt. Ska ni ha växter i dammarna också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej växterna kommer runt om, dammarna blir härligt fria ytor i allt det gröna. Förhoppning finns om att få en kluckande rörelse på den övre dammen, men jag har inte löst hur ännu bara

      Radera
  6. Jo då, visst kommer jag ihåg dina ritningar och skisser. Redan då såg man att det skulle bli vrålsnyggt och det blev det - med råge! Tycker väldigt mycket om de stora, rena spegelytorna i rektanglarna...Hälsa till din svetsande gubbe att han gjort en mycket snyggt jobb.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så rätt! så snyggt!!! och vilket vackert spegel blänk med alla träden!
    Förstår att du är nöjd och hälsa maken att han gjort ett jäkligt bra jobb efter dina ritningar.
    Kram
    Mariana

    SvaraRadera
  8. Super super snyggt vill gärna se ännu mer..

    kram Anna

    SvaraRadera
  9. Du får verkligen till det! Det blir precis som du beskrev det när vi var uppe förra hösten. Otroligt snyggt. Nu har jag köpt en svets, så snart ska jag sätta igång och skapa lite jag också. Det blir nog i lite mindre skala än dina dammar dock.... ;-) Men man vet aldrig... Kram Sara

    SvaraRadera
  10. Det blir så vackert!! :)
    Vatten är något speciellt och skapar en känsla som inte kan göras med någon annan materia. En levande skulptural yta med ständigt föränderligt utseende.

    Glömmer aldrig när vår dammduk anlände. Speditionsbilen dumpade av den vid postlådorna...den vägde 220 kilo (!) och vi baxade upp den på släpvagnen (med hjälp av spett) och körde upp den till gården. (Dammduken var ju ömtålig så samtidigt som den var så tung så fick man handskas så varsamt med den.)Sedan fick vi rulla den på träkubbar runt huset och fram till platsen där det gigantiska hålet för dammen var grävt. Hur vi fick någon rätsida på den tunga klumpen av dammduk det har jag glömt (förträngt?).
    Jag hade ju ingen erfarenhet eller kunskap alls av trädgårdar eller anläggning. Körde på bara nåt slags "jävlarannamma jag vet vad jag vill och de ska nog få se, pessimistkonsulterna som säger att jag inte kan ro detta iland" -känsla.

    Ibland funderar jag på hur trädgården skulle kunna se ut nu, med 7 somrars erfarenhet i bagaget, ifall jag skulle måsta börja om, att anlägga en trädgård någon annanstans.

    //Boije

    SvaraRadera
  11. Himla himla läckert! Det är det som är det roliga med ny trädgård, att få projektera upp nya möjligheter. När man som jag har en "gammal" får man liksom bara börja om, flytta på för stora, ändra och klippa. Har lyckats att hålla på i fyra veckor av min semester med detta...

    SvaraRadera
  12. Hej Marie, vad är det för planta på första bilden, läcker :D
    Kram, Per!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per :)
      Det är ett Parasollblad. Just på bilden ganska nyplanterat och ung planta. Blir ganska stor med tiden, men jag älskar dem. I södra delen av landet kan de sprida sig en del, men är ganska lätta att hålla efter. Fanns tider då jag klippte bort blommorna;) men det har jag slutat med nu:)
      Kram

      Radera
    2. Hej Marie, tusen tack, jag tycker den är jättefin, funkar nog i min nya skuggträdgård!
      Kram!

      Radera