onsdag 20 juni 2012

Spalje - inspirerad av samiskt mönster

formgivning och tillverkning- Jag själv :) (lite stolt faktiskt)



Inspirerad av Samiska vantar och vackra läderarmbands broderier ville jag skapa ett brodyrmönster fast i spaljeform. Insåg tidsåtgången och tänkte att det här får jag nog fixa själv. Började med att skapa ett mönster som skulle bli enkelt för mig att skapa. Utgick från endast 2 längder på "pinnar". En gles spalje för en Kameleont Buske som med skott fått följa med från förra trädgården. Där blev den otroligt stor, vilket jag inte tror om den zon 4-5 växten här i zon 8. Men den har faktiskt övervintrat sin första vinter nu. Så hopp finns. I vintras fanns inte lådan vi byggt runt den. Den kommer att hjälpa till att hålla lite vintertäckning på plats. (Växten är planterad i marknivå)
 Började med att kapa de 46 delarna i armeringsjärn med en rondell
Sedan var det bara att svetsa:) Jag har ju svetsat förut, men är i ärlighetens namn inte något vidare. Det behövs inte heller. Varje del fästs bara med en svetspunkt. Det svåra är att få delarna där man tänkt sig då det gärna sticker i väg lite när man svetsar. Så lite skevt och vint blev det allt, men vad gör det när en tant har gjort;) Efter montering och lite slipande av fulaste skarvarna, målades den i hammarlacks svart. Kommer kanske överleva mig själv fniss

Inte alla som har möjlighet att svetsa. Men mönster kan man ju skapa av rundstav, bambu mm... bara att börja skapa!Jag blev helt fast, bara måste göra mer....

15 kommentarer:

  1. Den där blev ju riktigt snygg!!! en kanon fin spalje, nästan synd att täcka...
    Tycker du var duktig! visst är det kul att svetsa!
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  2. Så himla snygg! Blir helt perfekt o ligga där o njuta av ditt verk (8-) Särskilt kul att du plockar idéer från det samiska!
    Ha´t himla gôrgôtt i hängmattan
    Nina

    SvaraRadera
  3. Så jättesnygg den blev. Tycker du är fantastiskt duktig!

    SvaraRadera
  4. Man blir imponerad! Mest för att du kom på en så personlig design, och för att du kan svetsa, förstås!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  5. Ett vacker mönster du plockat fram. Tänk så mycket mönster det finns i den textila världen som går att använda som inspiration. Gillar att du kondenserat mönstret men trots det behållit detaljer. Verkligen vacker - den behöver ju ingen klättrare för att pryda!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Den var väldigt fin!! Vill du dela med dig av måtten? Jag skulle vilja testa att göra den själv
    Mvh
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig spalje - vad duktig du är! Skulle också vilja kunna svetsa.

    Jag har följt din blogg ett tag men tror inte jag har skrivot någon kommentar tidigare. Du/ni verkar ha ett spännande projekt på g!

    /Helena

    SvaraRadera
  8. Verkligen imponerad! Snygg design och svetsat själv! Klädställningen i förra inlägget var också jättesnygg.
    Hälsningar
    Charlotte i Borlänge

    SvaraRadera
  9. Djupt imponerad över din fina spaljé !!
    Kul att plocka upp mönster från den samiska kulturen
    och omsätta det i din egendesignade spaljé !
    Så stolt du kan vara nu ... att det blev så BRA !

    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  10. super snygg spaljé! Du lär få beställningar :)

    SvaraRadera
  11. Jättefin! Svetskvällen med tjejerna gav utdelning..... Fniss. Nu när jag snart har garage ska jag skaffa svets jag också. Det ska bli sååå kul. Få kanske kolla in din allster när jag sätter igång. Ha en bra midsommar. Kram Sara

    SvaraRadera
  12. Ha en trevlig och skön Midsommar
    Mariana

    SvaraRadera
  13. Aha... var det det du höll på med! Otroligt finurligt och vackert!

    SvaraRadera
  14. Det blev verkligen superbra med spaljén! Och armeringsjärn, så snyggt=)

    SvaraRadera