måndag 3 september 2012

Löddeköpinge plantskola


Så länge som jag kan minnas har jag velat åka hit. Men i somras så äntligen blev det av. Så otroligt charmigt. Inspirerande som bara den. Inte bara miljöerna utan också växtvalen. Just precis de som stod på min önskelista fanns här. Fast med resväska på flyg fick jag ju begränsa mig något. Slutade faktiskt med 18 krukor perenner från några plantskolor i härliga Skåne, de flesta då från Lödde. Men här kan man faktiskt gå bara för att mysa med. Trivsamt är bara förnamnet.









Den hängrännan! Åh
Japp så ser det ut där! Önskar ju att jag hade haft lite närmre..... Väldigt förtjust.

7 kommentarer:

  1. Underbart är nog bara förnamnet på detta paradis du har besökt. Osökt kom jag på att jag log brett. Buddorna ser ut att trivas i vattentunnan..
    Tack för titten via dig!

    Karin

    SvaraRadera
  2. Ett favorit ställe att inspireras av.
    Har några växter därifrån.
    Mariana

    SvaraRadera
  3. Det kan vara den snyggaste plantskolan i hela Sverige. Och Heidi Palmgren var ju först på många sätt att göra plantskolorna till något mer än bara handelsträdgårdar för köp av växter. Stämningsfulla bilder du tagit.
    Ann

    SvaraRadera
  4. Oj, jag trodde att jag kommenterat detta! (Det kom väl något annat emellan). En riktigt, riktigt fin plantskola, där skulle man nog kunna stanna en lång stund och insupa atmosfären! Många fina detaljer!
    Den typen av hängrännan har jag inte sett förut. Den ger verkligen en gammaldags känsla. Ett annat gammalt sätt att göra hängrännor på, var att slå ihop två plankor, i 90 grader, och hänga dessa med spetsen nedåt. Jag vet, att det förekom i Hälsingland.

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. har nog fotat de v formade hängrännorna med om jag inte minns fel på annat ställe... är nog insnöad på sådana detaljer:)

      Radera
  5. Vilken härlig rundtur! Jag tycker också om Lödde plantskola, så mycket att titta på och inspireras av. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  6. Hej Marie,
    Ja, visst är det underbart i Löddeköpinge! Har fortfarande några plantor kvar som jag köpte där när jag bodde i Skåne för tretton år sedan:)
    Jag kan fortfarande inte se din fråga om bondbönor på Svenska trädgårdsbloggar. Kanske du kan ställa den i en kommentar på min egen blogg istället?
    Ha det fortsatt septembergott,
    Charlotta

    SvaraRadera