tisdag 28 augusti 2012

bästa möjliga förutsättningarna sänker zonen

 Vem kan leva utan krusbär? Då tänker jag inte på små sura med hårt skal utan stora söta saftiga... Inte jag i alla fall. Hur får man då en zon 6 bärbuske att uppfylla sådana krav även i zon 8.. jo man ger den till att börja med de allra bästa förutsättningarna som bara är möjligt. Här är det där solen lyser som längst, där den har skydd från pinande vind, en väldränerad jord och en svart varm vägg att sola sig emot. Den har dessutom fått värmande väggar runt fötterna med hjälp av en kruka utan botten. Den skyddar dessutom från skador från snöslunga och garagedörr som slår upp. Men så blir också en så simpel växt som en krusbärsbuske en prydnad värdig en entrégård tycker jag.
Har använt en enkel trätunnekruka där jag sågat ur botten men behållt lite av kanten för att stabiliteten ska bevaras hyggligt. Jag borrade hål i kanten lika stora som armering. I hålen har jag sedan slagit ner armeringspinnar, det gör att krukan står still på plats

Hör om frost i stora delar av landet. Rejält kallt till och med, men här har vi klarat oss peppar peppar. Men lilla växthuset täcks med rejäl ullfilt om nätterna och landet har fått fiberduk dygnet runt. Så när den kommer är vi redo, men visst kan det få vänta ett litet tag till. Snö blir det ju snart ändå:)

6 kommentarer:

  1. Men hallå så smart. Du kan du. Räkna ut smarta lösningar. GILLAR :-))) Riktigt snyggt också. Tunnor är så fina. Pryder tomma som fyllda med växter. Frost. Hua. Inte här heller. Peppar, peppar. Men björkarna har börjat gulna. Usch. Det är ju för sjutton bara augusti ännu.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  2. Krusbärsbusken har verkligen fått all den hjälp den kan tänkas behöva! Nu var det väl attan om den inte skulle trivas! Den skulle bara veta!!
    Det känns konstigt, om det skall bli frost redan ...

    Ha det gott - och frostfritt!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Smart och snyggt!!
    Kommer du ge den extra skydd till vintern med tex halm/granris innanför eller räcker det med den skyddande snön?
    Tror den där frostnatten vi fick hade förvirrat sig till fel breddgrader för i natt var det betydligt varmare.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  4. Hej Marie!

    Så fint och mysigt med krusbär i lilla tunnan där. Och väldigt fiffigt som skydd mot... hu, det tar emot att säga ordet... frost! Näe, jag säger som Charlotte, det är ju för 17 bara augusti. I alla fall i några dagar till!

    Och vilka trevliga utflykter du tar oss med på nedan. Särskilt Anettes trädgård tickade mitt hjärta lite snabbare hos. Det där fönsterklädda rummet med pellisar och lökflätor och allt möjligt fint i ljusa pastellfärger och med ljus, ljus, ljus flödande in från alla håll...mmm, en dröm!

    Sensommarhälsningar till dig och tack för de rara hälsningar du lämnar hos mig!
    Helena

    SvaraRadera
  5. Hur snyggt och gott som helst. Men visst blir allt snyggt mot en svart vägg.

    Ja, det är plättar i luften jag har mn kruka. Jag har faktiskt flera stycken. Snygga i sig själva men kompletterar också andra växter perfekt. Dessutom övervintrar jag dem inomhus.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  6. Får nog säga att vi blir lite bortskämda här nere i skåneland. Man sticker en pinne i jorden, så blir det en buske. Jag håller tummarna för din krusbärsbuske som har fått bästa omvårdnaden! Hörde om de låga temperaturerna nu lite längre norrut, men visst har du säkert fixat en mer gynnsam växtzon för den än 8. Va fint mot den svarta väggen.

    SvaraRadera