fredag 5 augusti 2011

Makarna Backlunds trädgård i Kännåsen, Jämtland



I mitten på juli var jag på Riksförbundet trädgårdsamatörernas Riksmöte Mittnordens Lustgårdar. Med utgångspunkt Östersund besöktes en rad trädgårdar runt om i Jämtland. Inte klokt så mycket fint vi har här som jag bara måste visa er. Först ut är Makarna Backlunds trädgård i Kännåsen, Jämtland. Många pärlor hittade jag där. Eller vad sägs om Klematis som marktäckare, galet vackert. Fastnade särskilt för detta hörnet. Kan bara tänka mig hur det ser ut i blommning! Fast lika fint grönt som en matta. Den idén snor jag absolut. Borde göra att en hel del klättrare kanske klarar sig i zon 8:) 

Å Ligustersyren, hur har jag kunnat missa denna växt? Doften är helt makalös och blommorna enorma. Så härligt! En måste ha växt helt enkelt!


Med kaktusar och andra tropiska växter på sommarvistelse ute skapades en alldeles särskild atmosfär, häftigt. Även vindruvor, Valnötter och annat trevligt växer här, fast då hela året. Men så är de ju lyckligt lottade med ett Jämtlandsläge i Zon 5:)


Vinterträdgården är makalöst vacker. Plymspireorna planterade på rad framför har nog aldrig framträtt finare än så här. Oj måste nog ha några jag också!

Tack särskilt till Birger för otrolig gästvänlighet!

1 kommentar:

  1. Hej Marie,

    Ja, buxbomssjukan är verkligen en tråkigt sak. Jag tänker mycket på alla gamla skånska trädgårdar, kyrkogårdar och slott som är fulla med buxbom...

    Vilken fin trädgård du besökt. Den där ligustersyrenen är verkligen fantastisk för att inte tala om deras vinterträdgård...

    Åh, din fin, fina trädgård - jag förstår att du måste sakna den. Men, det nya huset ser ju helt underbart ut. Jag är ju en sucker för växter mot svart...Ska bli jätteskoj att följa.

    Kram, Kram
    Maria

    SvaraRadera